آمادگی برای زلزله

 برخلاف دیگر رخدادهای ناگوار طبیعی، زلزله میتواند در هر زمان و بدون هیچ مقدمه ای رخ دهد. آمادگی برای زلزله به شما این امکان را می دهد که بتوانید خود،خانواده و خانه تان را در مقابل این اتفاق ایمن کنید. اگر میخواهید بدانید که چگونه ایمنی خود را در برابر زلزله افزایش دهید و همین طور بدانید برای سالم ماندن بعد از وقوع آن چه اقداماتی باید انجام دهید حتما به مطالعه این مقاله ادامه دهید :

آمادگی در برابر زلزله :

باید بدانید که ایران یک کشور زلزله خیز است و شهرهای بزرگ ایران با تمرکز جمعیتی که دارند میتوانند هشدار بزرگی برای همه باشند. برخورد آگاهانه و عاقلانه با این موضوع باعث خواهد شد میزان آسیب ها و پیامد های زلزله کمتر شود. پس اولین و کمترین کاری که میتوانیم انجام دهیم بالا بردن اطلاعات خود و دیگران درباره زلزله است.
خود و خانواده تان را برای زلزله آماده کنید.

در زمینه آمادگی برای زلزله، توصیه شده است که ۳ مورد را آماده کنید: خانه تان، خانواده تان و جامعه. مطمئن شوید که همه اعضای خانواده تان میدانند هنگام رخ دادن زلزله چه عکس العملی نشان دهند. برنامه های تمرینی با خانواده تان انجام دهید تا برنامه امنیتی در مقابل زلزله را همراه هم فرا بگیرید. همچنین مطمئن باشید همه اعضای خانواده شماره تماس های اضطراری را می دانند. با سالمندان خانواده حتما درباره نحوه پناه گرفتن صحیح صحبت کنید و نقاط امن خانه را برایشان مشخص کنید. همچنین محل استراحت و نشستن آنها را از نظر ایمنی در برابر زلزله و جلوگیری از سقوط اشیا بررسی کنید

زلزله ممکن است در هر زمان و هر مکان موجب ضرر بسیار شود. خود و خانواده تان را با مطالعه درباره زلزله در برابر آن ایمن کنید و خطرات را کاهش دهید. در ادامه چند نکته برای برنامه آمادگی زلزله به شما معرفی می شود: زمانی را برای صحبت درباره خطرات و تاثیرات زلزله قرار دهید و درباره همه خطرهای احتمالی صحبت کنید. طرحی از نقشه منزل تان بکشید و تمامی راه های خروج و راهروها را با جزییات در این نقشه وارد کنید.

اقدامات پیشگیرانه قبل از زلزله:

۱- یک راه تخلیه ثانویه برای هر اتاق مشخص کنید. اگر تجهیزات خاصی مورد نیازتان است، مکان آن را در نقشه مشخص کنید .
۲- روی نقشه منزل مکان غذاهای اضطراری، آب، جعبه کمک های اولیه و کپسول های آتش نشانی را مشخص کنید.
۳- کپسول های آتش نشانی را به تعداد مناسب در مکان هایی با دسترسی آسان قرار دهید.
۴- همچنین مکان کنتورهای گاز و برق را مشخص کنید تا بتوانید در مواقع اضطراری آن ها را سریعا قطع کنید.
۵- مکانی نزدیک منزل تان برای جمع شدن اعضای خانواده بعد از وقوع حادثه تعیین کنید.
۶- چراغ قوه به تعداد اغضای خانواده در مکان های با دسترسی آسان قرار دهید.
۷- یک جعبه حاوی آچار و ابزاری مثل انبر دست را همیشه در دسترس داشته باشید.
۸- منطقه زندگی خود را از نظر در معرض خطر سونامی بودن ، بررسی کنید.
۹- یک رادیو برای شنیدن اخبار در مواقع ضروری خریداری کنید.
۱۰- همیشه چراغ قوه ، دستکش و دمپایی در کنار تخت تان داشته باشید.
۱۱- فضاهای امن دور از پنجره را در هر اتاق از خانه خود تعیین کنید. نقاطی را انتخاب کنید که در آن بعید است چیزی بر روی شما سقوط کند.
۱۲- یک جعبه جهت آمادگی با موقعیت های فاجعه بار آماده کنید. مواد غذایی کنسروی، جعبه کمک های اولیه، ۳ گالن آب برای هر نفر، ماسک های گرد و غبار، عینک های ایمنی، رادیو ، باتری و چراغ قوه را در این جعبه قرار دهید.

بسته ی آمادگی با فاجعه یا بسته نجات چیست ؟

بسته ی نجات یا آمادگی برای زلزله را در امن تری قسمت ساختمان قرار دهید و اطمینان حاصل کنید که همه اعضای خانواده محل آن را می دانند. وسایل و تجهیزات مورد نیاز را درون کیسه پلاستیکی محکم، ضخیم و مقاوم بریزید. این وسیله ها باید به شما کمک کنند تا بتوانید برای حداقل سه روز پس از زلزله بدون کمک های خارجی، زنده بمانید. به یاد داشته باشید که خدمات اولیه مانند برق، گاز، آب، فاضلاب و تلفن ممکن است تا چند روز بعد از زلزله قطع باشند.

محتویات این بسته میتواند شامل مواد خوراکی (خوراکی هایی که علاوه بر مقوی بودن تاریخ انقضا طولانی تری دارند اولویت دارند)، آب آشامیدنی، جعبه کمک های اولیه، داروی اضافی(آنتی بوتیک و…)چراغ قوه، باتری،کبریت، شمع، سوت، پتو و مقداری پول نقد و … میباشد. می توانید کپی اسناد مهم را درون کیف یا کوله اضافی قرار دهید و آن را در نزدیکی درب قرار بدهید تا بتوانید هنگام وقوع حادثه آن را سریعا برداشته و فرار کنید. شما همچنین می توانید بسته های کوچکتر را حاوی همین اقلام در ماشین و در محل کارتان نگه دارید.

بسته آمادگی اضطراری شما همچنین باید شامل آدرس ها، شماره تلفن ها و اطلاعات هر جایی که اعضای خانواده وقت خود را صرف می کنند، شامل مدارس، محل های کار و غیره باشد. اعضای خانواده شما می توانند کپی از این لیست و یا کارت تماس را همیشه در کیف شان به همراه داشته باشند.

مراقبت از مجروحین و حیوانات خانگی و اموال در زلزله

پس از یک زلزله ممکن است مجبور شوید از افراد مجروح یا حیوانات خانگی مراقبت کنید. کمک های اولیه و آموزش CPR می تواند به این موضوع کمک کند؛ برای دریافت گواهینامه میتوانید با هلال احمر تماس بگیرید.پس از زلزله در اسرع وقت خود وخانواده تان را به پناهگاه برسانید. همچنین حیوانات خانگی تان را به مکان امنی انتقال دهید. اگر منزل، محل کار و یا مدرسه تان نزدیک سد واقع شده ، باید خیلی بیشتر مواظب باشید. سد ممکن است در اثر زلزله های بزرگ شکسته شود و سبب وقوع سیلاب شود.

مطمئن شوید خانه تان دارای ساختاری مقاوم است و در برابر زلزله به آسانی فرو نمی ریزد. برای این کار می توانید پیمانکار ساختمانی را استخدام کنید تا نقاط ضعف خانه تان را پیدا کرده و برای آنها راه حل پیشنهاد دهد. اگر مستاجر هستید میتوانید از صاحب خانه تان جویا شوید که هنگام ساخت ساختمان از چه مصالحی استفاده شده و میزان مقاومت آن در برابر زلزله چقدر است.

چک لیست جهت مقاوم سازی ساختمان و ایمنی بیشتر داخل منازل :

۱- اشیای بزرگ یا سنگین را روی قفسه های پایین تر قرار دهید.
۲- اقلام شکستنی مثل شیشه ها، بطری ها و ظروف چینی را در کابینت های قفل شده بگذارید.
۳- قاب های عکس وآینه ها را دور از تخت خواب و مبل قرار دهید.
۴- مشکلات سیم کشی برق و نشتی گاز را تعمیر کنید و یا از متخصصین تعمیرکار درخواست کمک کنید.
۵- نصب لوله های منعطف برای جلوگیری از نشت آب و گاز بسیار موثر هستند.
۶– آب گرمکن، یخچال و فریزر، اجاق و وسایل گازی خود را با اتصال به دیوار و یا چسباندن به کف طبقه ایمن کنید.
۷- ترک ها و آسیب های عمیق در سقف و فونداسیون ساختمان را در اسرع وقت تعمیر کنید و برای این کار حتما از متخصصان کمک بگیرید.
۸- اطمینان حاصل کنید که زیربنای ساختمان به شیوه ای اصولی ساخته شده است.
۹- آفت کش ها و محصولات قابل اشتعال را در قفسه های بسته و یا قفل شده در طبقه های پایینی نگه دارید.
۱۰- گیاهان را در گلدان های سبک وزن که با قلاب بسته می شوند، قرار دهید.
۱۱- قفل های قوی بر روی کابینت آشپزخانه نصب کنید.
۱۲- اشیاء سنگین و سست را از درها و مسیرهای خروج دور نگه دارید.
۱۳- بعضی از شرکت های بیمه، بیمه زلزله را ارائه می دهند، بنابراین ممکن است بخواهید از نمایندگی های بیمه دولتی در مورد در دسترس بودن بیمه زلزله در منطقه خود نیز سوال کنید.

هنگام وقوع زلزله چه کاری انجام دهیم؟

اگر احساس کردید که زمین به آرامی تکان میخورد و می لرزد اولین واکنش تان این باشد که وحشت زده نشوید! اگر زلزله در حالی که شما در داخل خانه هستید، رخ داد همانجا بمانید و پناه بگیرید. بدین صورت که بنشینید و به جلو خم شوید و دستهارا در هم گره کنید و پشت گردن و سر خود قرار دهید و از سر و گردن خود محافظت کنید.

مطالعات نشان داده اند که جراحات و مرگ و میر ناشی از زمین لرزه ها طی چند دهه گذشته عمدتا به دلیل سقوط اجسام، مانند تابلو، لوستر، شیشه، وسایل کابینت، کمد یا کتابخانه و غیره بوده اند، و نه توسط دیوار و سقف ساختمان. اگر در هنگام وقوع زلزله در خارج از منزل هستید، همان جا بمانید و سعی نکنید داخل محوطه های بسته شوید. از نکات زیر استفاده کنید تا بتوانید در طول زلزله از خود محافظت کنید.

اگر در هنگام وقوع زلزله در داخل خانه هستید این نکات را به خاطر بسپارید:

۱- به هنگام وقوع زلزله، به زیر یک میزچوبی محکم پناه ببرید و تا زمانی که لرزش ها متوقف نشده از زیر آن خارج نشوید.
در آنجا بمانید تا زمانی که تکان خوردن متوقف شود و برای خروج ایمن باشد.
۲- دور از قفسه های کتاب و وسایل خانه که ممکن است بر روی شما سقوط کند بایستید.
۳- دور از پنجره ها و شیشه ها قرار بگیرید.
۴- اگر در رختخواب هستید همان جا باقی بمانید. سر خود را با یک بالش محافظت کنید تا خودتان را از شیشه های شکسته که ممکن است بر سرتان بریزد محافظت کنید.
۵- درهنگام زلزله از آسانسور استفاده نکنید، راه پله برای خروج امن تر است.
۶- اگر از ویلچر استفاده می کنید، به یک مکان امن بروید و چرخ های ویلچر را قفل کنید. اگر نمی توانید به سرعت به محل امنی بروید سر و گردن خود را به وسیله بازوهایتان محافظت کرده و سعی کنید خود را بپوشانید.

اگر در طول زلزله خارج از منزل هستید:

۱- به محلی بروید که دور از ساختمان ها ، درختان و تیر برق باشید.
۲- اگر در حال رانندگی هستید ماشین را به کناری رانده و متوقف کنید. از پل ها، خطوط برق، درختان، علائم رانندگی، ساختمان ها و وسایل نقلیه دیگر که ممکن است بر روی ماشین شما بیفتد فاصله بگیرید.

اگر هنگام وقوع زلزله در استادیوم ها، سالن تئاتر و سالن های بزرگ هستید:

اگر در استادیوم یا تئاتر هستید در صندلی خود بمانید و با دست های خود سر و گردن تان را حفظ کنید. سعی کنید جایتان را ترک نکنید تا اینکه تکان خوردن متوقف شود. سپس، به آرامی راه خروج را پیدا کنید و در مسیر خروج مراقب هر آن چه که ممکن است روی شما سقوط کند باشید.

از ارتکاب این اشتباهات در طول زلزله خودداری کنید :

کارشناسان دانشگاه واشنگتن و بسیاری از امدادرسانان در برابر این اشتباهات در طی زلزله هشدار می دهند:

در هنگام زلزله ندوید و از مکانی که هستید خارج نشوید و یا به اتاق های دیگر نروید. لرزش های زلزله باعث می شود که شما تعادل نداشته باشید و روی زمین بیفتید. همچنین ممکن است اشیاء روی شما سقوط کنند که می تواند باعث آسیب جدی شود. بیشترین جراحاتی که بعد از وقوع زلزله گزارش می شود راجع به سقوط اشیاء روی مردم است. بنابراین چهارچوب در می تواند نقطه امنی برای کاهش آسیب ها باشد .
ایستادن در ورودی درها. در ساختمان های جدید و مدرن دیگر درهای ورودی جای امنی نیست بر خلاف نظر خیلی از کارشناسان. خطر سقوط و پرتاب وسایل در داخل ورودی درها وجود دارد که یکی از اصلی ترین علل صدمات زلزله میباشد.
ماندن در کنج وسایل یا به اصطلاح مثلث زندگی. با اینکه در خیلی از سایت ها و مقالات، مثلث زندگی یا همان کنج و گوشه وسایل را جای امنی برای پناه گرفتن میدانند، باید بدانید که امن ترین کنج یا مثلت زندگی در زیر میز چوبی است که پایه ی آن را نگهداشته باشید.

بعد از وقوع زلزله چه کنیم ؟

معمولا بعد از زلزله ها، پس زلزله هایی رخ می دهد که ممکن است قدرت زیادی داشته باشند. علاوه بر این، ساختمان هایی که پس از زلزله از نظر سازه ای به خطر افتاده اند بیشتر در معرض سقوط در این پس لرزه ها قرار دارند. زمین لرزه ها همچنین می توانند به وقوع حوادث دیگر مانند سونامی و لغزش های زمینی منجر شوند.

پس از وقوع زلزله، این مراحل را برای اطمینان از ایمنی بیشتر انجام دهید:

۱- به اطراف با دقت نگاه کنید تا مطمئن شوید که مسیر خروج تان امن است.
۲- اگر در داخل هستید، از ساختمان بیرون بروید و به فضای باز دور از هر گونه آسیب و خطر های دیگر بروید.
۳- اگر تلفن همراه خود دارید، از آن برای برقراری تماس یا ارسال متن برای کمک استفاده کنید.
۴– به افراد آسیب دیده و زخمی کمک کنید اما افرادی را که به صورت جدی آسیب دیده اند تکان ندهید زیرا ممکن است دچار مشکلات بیشتری مثل آسیب های مغزی شوند. اگر کمک های اولیه را می دانید ، از این طریق می توانید به افراد زیادی کمک رسانی کنید.
۵- اگر آتش سوزی می بینید سعی کنید که آن را خاموش کنید. آتش سوزی بعد از وقوع زلزله یکی از شایع ترین خطرهاست.
۶- برای دریافت آخرین اطلاعات اضطراری، از یک رادیو که با باتری کار می کند استفاده کنید.
۷- در صورتی که در یک منطقه ساحلی زندگی می کنید، از سونامی های احتمالی مطلع شوید و از ساحل فاصله بگیرید. اگر هشدار سونامی صادر شود، به این معناست که امواج خطرناکی در راه هستند.
۸- اگر فکر می کنید که در خانه تان امنیت نخواهید داشت، به نزدیک ترین پناهگاه ممکن مراجعه کنید.
۹- از مناطقی که به طور جدی آسیب دیده اند دوری کنید تا امنیت بیشتری برای خود تضمین کنید. اگر پس از زلزله مجبور به رانندگی شدید، بسیار جانب احتیاط را رعایت کنید.

۱۰- با احتیاط در کابینت ها را باز کنید ، امکان سقوط اشیاء روی شما وجود دارد.
۱۱- پوشیدن شلوار بلند، پیراهن با آستین بلند، کفش مناسب و دستکش کار برای محافظت از خود در برابر اشیاء شکسته توصیه می شود.
۱۲- اگر مشاهده کردید در مکانی مواد اشتعال زا مثل بنزین و یا گازوییل ریخته شده حتما آن را پاک کنید. اگر بوی گاز استشمام کردید حتما محل را ترک کنید.
۱۳- امکانات خود را بازبینی کنید: نشت گاز را بررسی کنید؛ نگاهی به سیستم الکتریکی بیندازید و خسارت خطوط آب و فاضلاب را چک کنید

نتیجه نهایی : بعد از وقوع زلزله نقش تاثیرگذاری در جامعه داشته باشید.

شما میتوانید پس از وقوع زلزله نقش مهمی در نجات جان خودتان ، خانواده تان و دیگر افراد جامعه داشته باشید. با شرکت در دوره کمک های اولیه و آمادگی برای زلزله و آشنایی با خطرات احتمالی پس از وقوع رخدادهای طبیعی می توانید برای خود، خانواده و دیگران نجات بخش عمل کنید. پس از وقوع حوادث مهم ترین موضوع همدلی و کمک به همنوعانی ست که به هر نحوی آسیب دیده اند.