موطن اصلی چای ترش، غرب آفریقاست و در بیشتر مناطق گرمسیر کشت می‌شود. در برخی منابع آمده است، چای ترش از شکوفه تمبر هندی تهیه می‌شود. این دمنوش به چای مکه یا چای قرمز نیز معروف است و به دلیل طبع سردی که دارد، باعث کاهش فشارخون و حرارت کبد و سبب خنکی و تهویه بدن می‌شود و می‌تواند قند خون را کنترل کرده، موجب تمدد اعصاب و جریان بهتر خون شود. گفته شده چای ترش غنی از آهن است، اما به نظر می‌رسد با داشتن اسیدهای آلی و ویتامین C به جذب بهتر آهن غذاهای گوشتی کمک می‌کند و تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن است. افرادی که قند، چربی و فشار خون بالا دارند، می‌توانند یک تا دو نوبت از چای روزانه خود را به چای ترش اختصاص دهند، اما مصرف زیاد آن سبب رخوت و سستی می‌شود.

خواص چای ترش:

اولین خاصیت این چای خنک کننده قوی برای بدن است از این رو برای فصل تابستان گزینه بسیار مناسبی می تواند باشد. این چای میزان تعرق را افزایش داده و دمای داخلی بدن را کاهش می دهد.

فشار خون و کنترل آن توسط چای ترش یکی دیگر از خواص این چای است که باید دقت داشته باشید. برای بیمارانی که فشار خون بالایی دارند این چای همیشه توصیه شده است.

از بین بردن کاهش کلسترول کاری است که چای قرمز تا حد توانش آن را انجام می دهد. این چای می تواند گزینه بسیار مفیدی برای هنگامی باشد که شما یک غذای چرب خورده اید.

از دیگر خاص آن می توان به از بین بردن اختلالات کبد و تصفیه کننده خون اشاره کنیم. این چای همچنین می توان آهن مورد نیاز بدن شما را تامین کند.

طرز استفاده

افرادی که دارای قند، چربی و فشارخون بالا هستند، می‌‌توانند یک تا دو نوبت از چای روزانه خود را به چای قرمز اختصاص دهند و برای هر بار مصرف، ۵ گرم از گل برگ‌‌های چای قرمز را داخل یک فنجان ریـخـته و سپس آب جوش روی آن بریزند و سرپوشی گذاشته، ۱۰ دقیقه بماند تا دم بکشد، سپس صاف کرده و میل کنید.مصرف دم کرده چای ترش بیش از چای معمولی بر پرفشاری خون افراد دیابتی موثر است.