احساس سوزش بسیار خفیف در قسمت معده و پایین تر از آن و یا احساس جِزجِز کردن درمعده.باید بدانید که ابتدا ورم معده و اثنی عشر به وجود می آید ،در صورت عدم رسیدگی تبدیل به زخم معده و اثنی عشر میشود.

علائم و نشانه های ورم معده:

علائم ورم معده مانند ( سوءهاضمه، سوزش معده، دردشکم، سکسکه، از دست دادن اشتها، تهوع، استفراغ ( استفراغ از خون یا ماده ای که به نظر قهوه ای رنگ باشد ) و مدفوع تیره ) می باشد.

علل ورم معده:

ورم معده می تواند به علت عفونت، سوزش، اختلالات خود ایمنی ( حمله اشتباه سیستم ایمنی بدن به معده )، جریان برگشت صفرا به معده ( رفلاکس صفرا ) ایجاد شود

عفونت ها در اثر باکتری ( معمولا هلیکوباکتر پیلوری )، ویروس ( ویروس هرپس سیمپلکس )، انگل، قارچ ایجاد می شوند.

تعدادی ار عوامل مانند ( استفاده طولانی مدت از ضد درد های غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن ( Advil, Moterin ) یا ناپروکسن ( Aleve )، استفاده از الکل، کشیدن سیگار، استفراغ مزمن، قهوه و نوشیدنی های اسیدی، افزایش اسید معده ( به علت استرس )، خوردن یا نوشیدن مواد سوزاننده یا خورنده ( مانند سموم )، تروما ( مانند پرتو درمانی و یا پس از بلعیدن یک جسم خارجی ) و علل نادری مانند بیماری های سیستمیک مانند ( کرون، سارکوئیدوز ) سبب ورم معده می شوند.

رعایت برخی از نکات:

۱- مصرف چای را تا حد ممکن کم و قطع کنید.

۲- از مصرف میوه و ترشیجات با معده خالی بپرهیزید.

۳- از عصبانیت و هیجان خصوصاً در هنگام مصرف غذا اجتناب کنید.

۴- اجتناب از دود سیگار خصوصاً با معده خالی.

نسخه های گیاهی:

الف):یک قاشق چایخوری از پودرمخلوط تخم گشنیز و رازیانه ،در یک استکان آب جوش مخلوط کرده ،۳استکان در روز قبل ازغذا میل کنید.(برای زنان باردار مضر است).

 

ب): یک چنگ از گیاه گل بومادران را برای یک لیوان آب جوش دم کرده یک استکان قبل از ناهار و شام میل کنید.(برای زنان باردار مضر است).

 

ج): یک قاشق مرباخوری از گل بابونه و گل ختمی را برای یک لیوان آب جوش دم کرده یک نیم لیوان قبل از ناهار و شام میل کنید.(برای زنان باردار مضر است).

 

د):یک استکان قبل از غذا عرق بومادران(برای زنان باردار مضر است).

 

ه): یک قاشق چایخوری با یک لیوان آب ، جوشانده مقداری عرق نعناع به آن اضافه کرده قبل ازغذا میل کنید .