بابونه، گیاهی است معطر و به ارتفاع ۲۰ تا ۴۰ سانتیمتر. نام لاتین بابونه camomille از کلمات یونانی khamai و malon به معنی گلهای کوچک با بوی سیب گرفته شده است، استفاده از بابونه در زیبایی به اندازه قدمت به کارگیری آن در عطاری‌ها سابقه دارد و خواص آن به خصوص برای پوستهای شکننده و حساس در مقابل تغییرات جوی مفید است. دم کرده ساده بابونه در استعمال خارجی روی پوست صورت برای حفاظت از پوست بهترین تاثیرها را دارد. شامپوی همراه با بابونه اندکی رنگ مو را روشن می‌گرداند.
بابونه و فلوس علیه یبوست
بابونه از جمله گیاهان ضدیبوست است؛ به طوری که با نوشیدن روزانه یک فنجان بابونه به مدت یک تا دو ماه مشکل یبوست برطرف می شود. برای تهیه این چای گیاهی باید یک قاشق چایخوری بابونه را در یک لیوان آب جوش بریزید و روی شعله غیرمستقیم بگذارید تا حدود ۱۰ دقیقه دم بکشد. البته افرادی که حساسیت دارند باید در مصرف این دمنوش احتیاط کنند و سراغ درمان های جایگزین بروند. برای مثال فلوس گیاهی است که در طب سنتی کاربردهای متفاوتی دارد؛ یک ملین و مسهل قوی است و یبوست های مقاوم به درمان و مزمن را درمان می کند. به همین دلیل افرادی که از مشکل یبوست رنج می برند و به هر دلیلی نمی توانند چای بابونه مصرف کنند باید با مصرف دم نوش فلوس تحت درمان قرار بگیرند که روش تهیه آسانی هم دارد. کافی است ۱۰ گرم فلوس را داخل یک لیتر آب جوش بریزید و اجازه دهید تا ۲۰ دقیقه دم بکشد و بعد از شیرین کردن با عسل, روزانه یک تا دو فنجان از این دمنوش (حداکثر سه ماه) بنوشید.
درمان گیاهی سوزش سردل
کم نیستند افرادی که مشکل سوزش سردل و به اصطلاح ریفلاکس معده را به ویژه پس از صرف غذا تجربه کرده اند. البته اگر این مشکل همیشگی شماست باید به یک متخصص طب سنتی مراجعه کنید و مشاوره پزشکی بگیرید اما در صورتی که هر چند وقت یکبار دچار این عارضه می شوید می توانید سراغ معجون جادویی شیرین بیان بروید. کافی است دو لیوان آب را داخل ظرف مناسب تهیه چای (قوری فلزی) بریزید و روی شعله گاز قرار دهید و بعد از به جوش آمدن, حدود یک و نیم قاشق چایخوری ریشه شیرین بیان رنده شده و یک قاشق چایخوری زنجبیل تازه خرد شده داخل آن بریزید و اجازه دهید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بجوشد. سپس قوری را از روی حرارت بردارید و یک قاشق چایخوری گل بابونه خشک شده به مخلوط اضافه کنید. حالا باید روی ظرف را بپوشانید و اجازه دهید چای ۱۰ دقیقه دم بکشد و بعد از صاف کردن آماده مصرف است.
درمان ترش کردن معده با چای پونه
بسیاری از افراد که دچار مشکلات گوارشی هستند پس از صرف غذا دچار معده درد می شوند و به اصطلاح ترش می کنند. غلیان اسید معده غیرقابل تحمل است و گاهی دارو هم آن طور که باید تاثیرگذار نیست. اگر شما هم از این مشکل رنج می برید بهتر است چای پونه را امتحان کنید. برای تهیه این نوشیدنی و البته داروی گیاهی باید یک قاشق چایخوری پونه را با یک قاشق چایخوری بابونه خشک مخلوط کرده و داخل یک لیوان آب جوش بریزید تا مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد و بعد از صاف کردن آن را بنوشید. مصرف روزانه یک لیوان چای پونه (نصف لیوان پس از ناهار و نصف لیوان پس از شام) مشکل ترش کردن معده تان را تا حد زیادی حل می کند.

اما طرز تهیه دمنوش بابونه

مقداری از گیاه خشک شده بابونه را به همراه آب جوش در قوری به مدت ۵ دقیقه دم کنید و پس از دم کشیدن نوش جان نمایید، رنگی که در تصویر هم می‌بینید رنگ طبیعی خود دمنوش بابونه است.

چای بابونه

بابونه از نظر طب قدیم ایران دارای طبع گرم و خشک است و یکی از مهم ترین خواص بابونه، درمان زخم و ورم معده است از دیگر خواص آن مسکنى فوق العاده براى سردرد، میگرن، دندان درد و درد‌هاى عصبى است.

طبیعت

بابونه از نظر طب سنتی ایران، طبیعتی معتدل، گرم و خشک دارد.
خواص
به عملکرد بهتر کبد کمک می‌کند.
آرام بخش اعصاب.
شستشو دهنده بسیار قوی کلیه‎‎‎ها و برطرف کننده سنگ‌های مجاری ادار.
درمان کننده سردرد و میگرن و برای تسکین دردهای عضلانی بسیار مؤثر است.
موارد منع مصرف

برای افراد حساس به بابونه و بیماران مبتلا به آسم منع منصرف دارد.