هر روز ۱۰ گرم زنجبیل تازه بخورید.

زنجبیل، گیاهی قدیمی و از پرمصرف‌ترین گیاهانی است که مصارف غذایی و دارویی بسیاری را به آن نسبت می‌دهند. این روزها بیش از گذشته، ریشه‌های تازه‌ی این گیاه معطر را درمیوه‌ فروشی‌ها می‌بینیم و این یعنی شروع مصرف آن.
ازجمله خواص این گیاه ، می‌توان به درمان تورم مقطعی برای دردهای آرتروز و دردهای دست،پا،کمر و گردن اشاره کرد. در تحقیقات جدید، زنجبیل را با داروی ایبوپرفن مقایسه کرده‌اند و متوجه شده‌اند خاصیت ضد درد آن در حد این داروست.
ازدیگر خواص انتخابی زنجبیل می‌توان به خاصیت ضد تهوع و ضد استفراغ آن اشاره کرد؛به طوری که هیچ‌گیاه و دارویی نمی‌تواند جان آن را بگیرد. به همین دلیل، مصرف آن به کسانی که دچار تهوع هستند و خانم‌های باردار توصیه می‌شود.
این گیاه، خاصیت ضد نفخ، ضد درد، ضداسپاسم و تقویت معده دارد و نوشیدن دم کرده‌ی آن در سرماخوردگی توصیه می‌شود. این گیاه را می‌توان به شکل تازه، رنده و پودر شده مورد استفاده قرار داد.ازنظر میزان مصرف تا ۳ گرم پودر خشک آن در روز( نه دریک وعده، بلکه به شکل تقسیم شده در وعده‌های مختلف) اشکالی ندارد.
زنجبیل به دلیل تند و تیز بودن، در صورتی که بیش از اندازه مصرف شود، می‌تواند به معده و روده آسیب برساند اما مصرف تازه‌ی آن به همراه غذا تا ۱۰ گرم بدون اشکال است. درضمن، برای آنکه بتوان آثار زنجبیل را خیلی سریع ایجاد کرد، درسال‌های اخیر، آن را به شکل محلول و قطره درآورده‌اند که بدون نسخه در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد.
این قطره در ایران به اسم آرومین به فروش می‌رسد.مصرف این قطره بسیار ساده است و می‌توان آنرا در چای یا غذاها یا آب چکاند تا ضمن خوش مزه کردن آن، آثار ذکرشده را داشته باشد.خانم‌های باردار می‌توانند با مصرف ۴۰ قطره در اول صبح به مدت یک روز تهوع‌شان را برطرف کنند. افرادی که هنگام نشستن در اتومبیل دچار تهوع می‌شوند، می‌توانند۴۰ قطره آن را درآب رقیق کرده، نیم ساعت تا ۴۵ دقیقه قبل از نشستن در اتومبیل میل کنند که این مقدار هم تا یک روز جلوی تهوع آنها را می‌گیرد.
برای سرماخوردگی نیز می‌توان بین یک تا ۳ بار هر بار ۴۰قطره آن را مورد استفاده قرار داد تا دردهای اسکلتی ، رخوت سستی و تب فروکش کند.مصرف مقادیر اندک این گیاه به کودکان نیز توصیه می‌شود .پس به این موضوع که حد معینی از آن را برای اهداف مختلف مورد استفاده قرار دهید، توجه داشته باشید و درمصرف آن زیاده روی نکنید.
دکتر محمد حسین صاحلی سورمقی
متخصص فارماکوگنوزی ، استاد دانشکده‌ی داروسازی دانشگاه تهران